Geschreven door 

Alleen creatievelingen kunnen innovatief zijn …

Veel mensen leven in de veronderstelling dat je creatief moet zijn om te kunnen innoveren. Maar is dat wel zo?  Nee dus, bijna iedereen kan innovatief zijn. Hierbij een aantal handige tips die jou helpen bij het innovatieproces.

Zo is het belangrijk om dicht bij jezelf te bijven. Je hoeft echt geen uitvinder te zijn. Met kleine stapjes in het verbeteren van bestaande producten en diensten kun je ook al grote impact hebben.

Beperk je niet tot alleen productontwikkeling maar denk breed. Innovatie richt zich ook op nieuwe diensten, processen, verkoopkanalen of businessmodellen.

Je kunt wachten op inspiratie maar beter is om actie te ondernemen. Goede  ideeën komen meestal niet vanzelf, dus ga actief aan de slag en zet door.

Door je te richten op problemen kun je het verschil maken. Waar worstel je mee? Breng ze in kaart en ga op zoek naar mogelijke oplossingen.

Focus op de essentie en rust niet tot je de kern van het probleem te pakken hebt. Dan weet je precies waar een oplossing aan moet voldoen. Het doel is een simpele oplossing voor een complex probleem.

Het lijkt vanzelfsprekend en dat is het ook: door samen te werken kom je sneller tot nieuwe inzichten. Bekijk problemen vanuit verschillende perspectieven en zoek daarvoor bij voorkeur mensen met een andere achtergrond.

Stel uitdagende deadlines om het innovatieve proces te versnellen. Mensen komen eerder met creatieve oplossingen als ze worden uitgedaagd om boven zichzelf uit te stijgen.

Experimenteer of een oplossing ook echt werkt en blijf niet eindeloos hangen in de ideeënfase. Door zo snel mogelijk in actie te komen, kom je er achter of je op de juiste weg bent.

Wees niet bang om te falen. Je schiet nooit direct in de roos en dat is niet erg. Zo kom je er achter wat wel of niet werkt en wat je moet doen om je doel te bereiken.

Blijf je vooral verwonderen en stel vragen als: kan het ook anders? sneller? goedkoper? beter? klantvriendelijker? efficiënter? Dan heb je de juiste mindset om innovatief te kunnen zijn!

Laat een reactie achter

Zorg ervoor dat u de verplichte (*) velden invult waar dit is aangegeven. HTML code is niet toegestaan.